De eerste brug is in 1888 gebouwd door de firma Cockerill uit Luik. De lantaarns, "kandelabers" zijn in 1894 gemaakt door de firma Van Aerschot uit Antwerpen. De lantaarns werden gevoed uit de stedelijke gasfabriek van Maaseik. Op de foto is goed te zien hoe smal de doorgang was en was net groot genoeg voor paard en wagen. De brug is tijdens de 2e wereldoorlog opgeblazen door terugtrekkende Duitse troepen. Na de 1e wereldoorlog in November 1918 zijn over deze brug ca. 80.000 Duitsers via Roosteren, Dieteren en Susteren huiswaarts gekeerd. In de jaren 50 is de huidige brug gebouwd die over enkel jaren zal verdwijnen. In 2024 zal worden gestart met een nieuwe brug die iets zuidelijker komt te liggen. Deze werkzaamheden zal ik gaan volgen en foto's plaatsen op deze Blog. Op deze Blog staan er veel foto's van al deze periodes van 1888 tot heden. Le pont a été construit en 1888 par la société Cockerill de Liège. Les lanternes, « candélabres » ont été fabriquées en 1894 par la société Van Aerschot d’Anvers. Les lanternes provenaient de l’usine à gaz municipale de Maaseik. La photo montre clairement à quel point le passage était étroit et était juste assez grand pour le cheval et la calèche. Le pont a été détruit par les troupes allemandes en retraite pendant la 2ème guerre mondiale. Après la 1ère guerre mondiale en novembre 1918, environ 80 000 Allemands sont rentrés chez eux via Roosteren, Dieteren et Susteren.Dans les années 50 a été construit le pont actuel qui disparaîtra dans quelques années. En 2024, un nouveau pont sera mis en chantier qui sera situé un peu plus au sud. Je vais suivre ce travail et poster des photos sur ce blog. Sur ce blog, il y a beaucoup de photos de toutes ces périodes de 1888 à nos jours.

RECHTS IN HET MENU ONDER PAGINA'S ca. 500 FOTO'S EN ARTIKELEN OVER DE 1e WERELDOORLOG NOVEMBER 1918

dinsdag 5 november 2013

Bericht uit nieuwsbrief Grensmaas

Grensmaasmuseum

Een Grensmaasmuseum in Roosteren? De Belgische krant Het Belang van Limburg heeft er onlangs een uitgebreid artikel aan besteed. De krant baseerde zich op de intergemeentelijke structuurvisie voor het Maasplassengebied 2030. Het voormalige privéhuis Bridge Inn aan de Schansberg bij de brug naar Maaseik wordt in de krant als toeristische uitvalsbasis voor het toekomstige Rivierpark Maasvallei geprojecteerd. Inclusief museum en inclusief uitkijktoren.
Wethouder Peter Pustjens van Echt-Susteren bevestigt, dat er inmiddels één concreet gesprek is geweest over dat plan. Niet alleen voor een Grensmaasmuseum, maar ook bredere aandacht voor de historie langs de Maas. Zoals bijzondere foto’s van de bevrijdingstaferelen die zich op de brug hebben afgespeeld na de eerste wereldoorlog van 1914 tot 1918. Die plannenmaker is Bert Stelten (54) uit Parkstad. Allerlei overheden in Nederland en België zijn al door hem benaderd. Stelten wil voorkomen dat het al jaren leegstaande gebouw volledig in verval raakt. Dus zoekt hij subsidiepotjes. Zo’n vier ton is nodig. Voor de zekerheid heeft hij tot het einde van dit jaar zelf een koopoptie afgesloten. Stelten: ,,Zo’n geweldig project als de Grensmaas verdient gewoon een museum.” Wethouder Pustjens: ,,Plannen aandragen is één; uiteindelijk draait het om investeerders die ook geld meebrengen”.

http://www.grensmaas.nl/nieuwsbrieven/2013/nieuwsbrief-nov-2013.html

Geen opmerkingen: