De eerste brug is in 1888 gebouwd door de firma Cockerill uit Luik. De lantaarns, "kandelabers" zijn in 1894 gemaakt door de firma Van Aerschot uit Antwerpen. De lantaarns werden gevoed uit de stedelijke gasfabriek van Maaseik. Op de foto is goed te zien hoe smal de doorgang was en was net groot genoeg voor paard en wagen. De brug is tijdens de 2e wereldoorlog opgeblazen door terugtrekkende Duitse troepen. Na de 1e wereldoorlog in November 1918 zijn over deze brug ca. 80.000 Duitsers via Roosteren, Dieteren en Susteren huiswaarts gekeerd. In de jaren 50 is de huidige brug gebouwd die over enkel jaren zal verdwijnen. In 2024 zal worden gestart met een nieuwe brug die iets zuidelijker komt te liggen. Deze werkzaamheden zal ik gaan volgen en foto's plaatsen op deze Blog. Op deze Blog staan er veel foto's van al deze periodes van 1888 tot heden. Le pont a été construit en 1888 par la société Cockerill de Liège. Les lanternes, « candélabres » ont été fabriquées en 1894 par la société Van Aerschot d’Anvers. Les lanternes provenaient de l’usine à gaz municipale de Maaseik. La photo montre clairement à quel point le passage était étroit et était juste assez grand pour le cheval et la calèche. Le pont a été détruit par les troupes allemandes en retraite pendant la 2ème guerre mondiale. Après la 1ère guerre mondiale en novembre 1918, environ 80 000 Allemands sont rentrés chez eux via Roosteren, Dieteren et Susteren.Dans les années 50 a été construit le pont actuel qui disparaîtra dans quelques années. En 2024, un nouveau pont sera mis en chantier qui sera situé un peu plus au sud. Je vais suivre ce travail et poster des photos sur ce blog. Sur ce blog, il y a beaucoup de photos de toutes ces périodes de 1888 à nos jours.

RECHTS IN HET MENU ONDER PAGINA'S ca. 500 FOTO'S EN ARTIKELEN OVER DE 1e WERELDOORLOG NOVEMBER 1918

zaterdag 2 april 2011

Artikel van website waarin melding wordt gemaakt van geland vliegtuig bij Maas(brug) in Roosteren.
Zie ook onderstaand krantenartikel uit 1916 en:

De Fokker M.8 is reeds voor de Eerste Wereldoorlog ontworpen als tweezits Artillerie-verkenner en werdonder druk van de oorlogsdreiging praktisch vanaf de tekenplank besteld door het Duitse leger. De M-8 werd pas na het uitbreken van de oorlog in productie genomen. De eerste opdracht ging om ruim veertig toestellen. Aanvankelijk leverde dit nogal problemen op vanwege het gebrek aan productiecapaciteit.

De eerste M.8 werd in oktober 1914 overgedragen. In December waren, volgens officiële legergegevens tien toestellen oparationeel. In juni 1915 was dit aantal gestegen tot vijftien, maar rond die tijd werden de toestellen overgeheveld naar trainingseenheden, omdat ze niet meer voldeden voor gebruik aan het front. Tot in 1917 zijn de Fokkers M-8 gebruikt als trainers.

Omdat Fokker toch niet in staat was om aan de vraag te voldoen, werden bij Halberstadt Flugzeugwerk Gmbh. een serie M-8's in licentie gebouwd. Deze toestellen werden door de fabriek Halberstadt F.14 genoemd; het leger duidde ze aan als Halberstadt A.II. Deze toestellen werden echter niet gebouwd volgens de Fokkerconstructie van gelaste staalbuis, met linnen, maar in houten schaalconstructie. Verder waren geen windschermen aangebracht en was, als opstap, een uitsparing in de onder aan de zijkant van de romp aangebracht, terwijl de bij Fokker gebouwde toestellen een aan de romp gelaste rechthoekige beugel hadden.

De M-8 was een schouderdekker. In de rompzijden direct onder de vleugels waren uitsparingen met windschermen aangebracht. Vergeleken met de M-5L, die toen ook nog in productie was, was de M-8 een groter toestel, de spanwijdte en breedte van de vleugels was groter, de romp zo'n 40 % breder. De brandstoftank was tussen piloot en motor gesitueerd, een tweede reservetank was direct achter de cockpit aanwezig. Beiden waren ovaal van vorm (eigenlijk gebruikelijk in die tijd).

Een eis voor Duitse vliegtuigen uit die tijd, was dat die eenvoudige te demonteren moest zijn. Dit vanwege het feit dat de toestellen toen eigenlijk nooit naar de plaats van bestemming (het front) werden overgevlogen.

Technische gegevens / Afmetingen:
Lengte: 7,2 m
Spanwijdte: 9,52 m
Hoogte: 2,75 m
Vleugeloppervlak: 16 m2
Gewichten
Leeggewicht: 363 kg Max. startgewicht: - kg
Prestaties:
Max. snelheid: 135 km/u Stijgsnelheid: m/min
Kruissnelheid: 120 km/u
Vliegbereik: 400 km Plafond: 3000 m
Overig:
Motortype: Eén Oberursel Ur-I van 100 pk
Bemanning: Eén.
Bewapening: -

Gebruik bij LVA.
Dit toestel, een Fokker A.I (M.8) A20/16, landde op 8 September 1916 bij Roosteren. Na reparatie werd het op 21September ingevlogen en in dienst gesteld met registratie LA-34. Op 22 febr. 1917 werd het overgenomen voor RM 10.000,- Al op 24 maart 1917 werd het op Soesterberg zwaar beschadigd door lt. Duinker. De vroegere Duitse registratie was S.20; het toestel was in gebruik bij de Fokker Vliegschool.


Krantenartikel uit 1916 over een geland vliegtuig bij de Maas(brug) in  Roosteren.
Bron: Koninklijke Bibliotheek, http://kranten.kb.nl/

Geen opmerkingen: