De eerste brug is in 1888 gebouwd door de firma Cockerill uit Luik. De lantaarns, "kandelabers" zijn in 1894 gemaakt door de firma Van Aerschot uit Antwerpen. De lantaarns werden gevoed uit de stedelijke gasfabriek van Maaseik. Op de foto is goed te zien hoe smal de doorgang was en was net groot genoeg voor paard en wagen. De brug is tijdens de 2e wereldoorlog opgeblazen door terugtrekkende Duitse troepen. Na de 1e wereldoorlog in November 1918 zijn over deze brug ca. 80.000 Duitsers via Roosteren, Dieteren en Susteren huiswaarts gekeerd. In de jaren 50 is de huidige brug gebouwd die over enkel jaren zal verdwijnen. In 2024 zal worden gestart met een nieuwe brug die iets zuidelijker komt te liggen. Deze werkzaamheden zal ik gaan volgen en foto's plaatsen op deze Blog. Op deze Blog staan er veel foto's van al deze periodes van 1888 tot heden. Le pont a été construit en 1888 par la société Cockerill de Liège. Les lanternes, « candélabres » ont été fabriquées en 1894 par la société Van Aerschot d’Anvers. Les lanternes provenaient de l’usine à gaz municipale de Maaseik. La photo montre clairement à quel point le passage était étroit et était juste assez grand pour le cheval et la calèche. Le pont a été détruit par les troupes allemandes en retraite pendant la 2ème guerre mondiale. Après la 1ère guerre mondiale en novembre 1918, environ 80 000 Allemands sont rentrés chez eux via Roosteren, Dieteren et Susteren.Dans les années 50 a été construit le pont actuel qui disparaîtra dans quelques années. En 2024, un nouveau pont sera mis en chantier qui sera situé un peu plus au sud. Je vais suivre ce travail et poster des photos sur ce blog. Sur ce blog, il y a beaucoup de photos de toutes ces périodes de 1888 à nos jours.

RECHTS IN HET MENU ONDER PAGINA'S ca. 500 FOTO'S EN ARTIKELEN OVER DE 1e WERELDOORLOG NOVEMBER 1918

zaterdag 4 januari 2014

MEMORIE VAN LANDBOUWVOORVALLEN
Door
W. Schulpen (1840-1923)
Landbouwer en schepen te Roosteren


Vijftig jaar lang van 1865 tot 1915 noteerde Willem Schulpen jaarlijks de meest
opmerkelijke zaken die voor de boer van belang waren. Niet alleen landbouwvallen,
maar ook andere opmerkelijke zaken komen aan bod. Bijvoorbeeld het wel en wee
van het dorp Roosteren tijdens hoog water van de Maas, de oprichting van de
fanfare in 1885, de bouw van de brug naar Maaseik en natuurverschijnselen. Willem
had een brede interesse. Terloops geeft hij ook zijn mening over de belangrijke
politieke gebeurtenissen zoals de Frans-Duitse oorlog van 1870 en de eerste
wereldoorlog.
Een aantal beschrijvingen zijn opmerkelijk herkenbaar, ook in onze tijd. Ook toen al
kregen de mensen in Roosteren regelmatig natte voeten als gevolg van
overstromingen van de Maas. Ook toen al maakte men zich druk over de verdeling
van de Rijksvergoeding van de geleden schade. Het originele notitieboekje heeft
jarenlang in en lade gelegen in de boerderij aan de Maaseikerweg. Twee generaties
kinderhandjes hebben hun sporen nagelaten. Vandaar dat hier en daar helaas wat
stukjes ontbreken. Bovendien zijn sommige woorden onleesbaar. In de tekst is dit
aangegeven.

1887
1887 In begin Junij is men begonnen aan de brug over de Maas te Maseijk aan
genomen door Coqueril te Seraing voor 333.000 franks, doch het grondwerk werd
overgenomen en gemaakt door Ernest Janssen van Luik en was den 15 December
bijna klaar behalve de uitbaggering van grond en kiezel op den Hollandschen oever.
Op kerstdag viel veel sneeuw, en begon hard te vriezen zoodat nieuwjaar veel ijs in
de Maas was, doch den tweede Januarij vetrok de winter weer. Den 4 Januarij 1888
schoot ik een gans, dewelke ik in Aldeneik moest gaan halen en niet kon krijgen dan
met veel moeite en nog een drinkgeld te geven. Zij woog 5 kilo.
De oogst van 1887 was wat rogge aanging goed, tarwe middelmatig maar
zoomervruchten slecht door lange droogte en dan ook weer veel regen. Bijzonder
was dat in den hooitijd groot water was, zoodat veel gras onder liep, waardoor veel
bedorven werd en welk hooi voor de helft van den ordinaire prijs verkocht werd en
wel voor 40 fr. de duizend kilo.
----------------------------------------------------------------------------------------
Een en ander uitgewerkt door Dhr. C. Wessels
----------------------------------------------------------------------------------------



Geen opmerkingen: